PROCEDURA UDZIELANIA ZEZWOLENIA NA REALIZACJĘ PRZEZ UCZNIA IDYWIDUALNEGO PROGRAMU LUB TOKU NAUKI
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. 2002r. Nr 3, poz. 28)
Na podstawie art. 66 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (z późn., zmianami)
W szkole wprowadza się następujące zasady udzielania zezwolenia na realizację przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki:
1. | Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się z zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych. | |
2. | Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy. | |
3. | Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. | |
4. | Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki, o którym mowa w punkcie 15. | |
5. | Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym. | |
6. | Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia. | |
7. | Z pisemnym wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić: | |
1) | uczeń – z tym, że uczeń niepełnoletni za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych | |
2) | rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia, | |
3) | wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za pisemną zgodą rodziców (prawnych opiekunów. | |
8. | Wniosek składa się do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy klasy. | |
9. | Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia. W przypadku ucznia klasy I można dołączyć informację z poprzednich szkół (wystawioną przez dyrekcję szkoły podstawowej lub gimnazjum, do którego uczęszczał uczeń). | |
10. | W przypadku przejścia ucznia z innej szkoły, w której udzielono mu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dyrektor udziela zezwolenia na jego kontynuację po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz pisemnej zgodzie rodziców lub prawnych opiekunów. | |
11. | Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej udziela zezwolenia na kontynuację indywidualnego programu lub toku nauki dla ucznia klasy I gimnazjum, który w ostatniej klasie szkoły podstawowej realizował program lub tok z tego samego przedmiotu, jeżeli rodzice (opiekunowie prawni) wystąpią z takim wnioskiem i przedstawią kompletną dokumentację. | |
12. | W przypadku, gdy wniosek o zezwolenie na realizowanie indywidualnego toku lub programu nauczania dotyczy ucznia klasy I gimnazjum dyrektor zobowiązuje nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek, o diagnozę umiejętności i predyspozycji ucznia. Szczegółowe formy diagnozowania określa dyrektor w porozumieniu z nauczycielem, uwzględniając specyfikę danego przedmiotu. | |
13. | Po przeprowadzonej diagnozie trwającej do śródrocznej klasyfikacji ucznia – dyrektor zapoznaje się z opinią nauczyciela, popartą opinią zespołu przedmiotowego lub zespołu uczącego w danej klasie. | |
14. | Opinia ma charakter informacyjny, podana zostaje do wiadomości radzie pedagogicznej. | |
15. | Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem. | |
16. | Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania, ustalonego dla danej klasy. | |
17. | W pracy nad indywidualnym programem nauki może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole oraz zainteresowany uczeń. | |
18. | Przepisy punktu 15-17 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy uczeń ma realizować indywidualny tok nauki według indywidualnego programu nauki. | |
19. | Dyrektor, po otrzymaniu wniosku o indywidualny tok lub indywidualny programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej. | |
20. | W przypadku wniosku o realizowanie indywidualnego toku lub programu zajęć z wychowania fizycznego – wymagane są zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia ucznia. | |
21. | Dyrektor zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. | |
22. | W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. | |
23. | Zezwolenia, o którym mowa w punkcie 21, udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny. | |
24. | Dyrektor może odmówić wydania zgody, jeżeli po analizie dokumentacji nie będzie w stanie zapewnić uczniowi właściwej opieki ze strony nauczycieli swojej szkoły lub jeżeli realizowany program zakłada osiągnięcie niższych wyników niż założone zostały one w szkolnym zestawie programów dla klasy, do której został on przyjęty. | |
25. | Dyrektor, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków. | |
26. | Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. | |
27. | Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może – na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela – dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. | |
28. | Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, z tym że uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego. | |
29. | W sprawach spornych dotyczących procedury udzielania zezwolenia na realizację przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki wnioskodawca (uczeń, rodzic lub prawny opiekun, nauczyciel lub wychowawca) może odwołać się pisemnie do dyrektora w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. | |
30. | Dyrektor rozpatruje ponownie wniosek w terminie 14 dni od daty jego otrzymania, zasięgając ponownie opinii rady pedagogicznej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej. | |
31. | Ostateczną decyzję w sprawie udzielenia zezwolenia na realizację indywidualnego programu lub toku nauki podejmuje dyrektor w porozumieniu z zainteresowanymi stronami – uczeń, rodzic lub opiekun prawny, nauczyciel przedmiotu, którego to dotyczy oraz wychowawca. | |
32. | Od ponownej decyzji wydanej przez dyrektora zespołu stronom przysługuje odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem dyrektora (organu, który decyzję wydał). | |
33. | W przypadku nie wyrażenia zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki wniosek o udzielenie ponownego zezwolenia można złożyć po upływie pół roku (w rozumieniu roku szkolnego). | |
34. | Wzór decyzji o wydaniu zezwolenia lub odmowie stanowi zał. nr 1 niniejszej procedury. |
Procedura wchodzi w życie z dniem 1 września 2013r.
Załącznik nr 1 do procedury udzielania zezwolenia na realizację przez ucznia indywidualnego programu nauki lub toku nauki
DECYZJA Nr……………………
Na podstawie art.66 ust. 1 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. (Dz. U. 2002r. Nr 3, poz.28) w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
Zgodnie z Procedurą udzielenia zezwolenia na realizację przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki w Zespole Szkół Sportowych nr 58 w Warszawie z dnia 1 września 2013r. i po rozpatrzeniu wniosku
Pana(i) ………………………………………………………………………………….……………………
zamieszkałego/ej………………………………………………………………..……………….
oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej*)
zezwalam/ nie zezwalam
na indywidualny program lub tok nauki
dla ucznia/uczennicy klasy …………… Szkoły………………………………………………………………………………………..………………………………
………………………………………………………………………………………………, ur. ………………………………………………………………………….……
zam.…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………
UZASADNIENIE
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie za pośrednictwem dyrektora Zespołu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Otrzymują:
1. (strona)
2. a/a
*) W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiającego realizacje w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania w zakresie więcej niż dwóch klas, wymagana jest także pozytywna opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkoła.