REGULAMIN POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dziennik Ustaw z dnia 07.05.2013r. poz. 532)
§ 1.
W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
§ 2.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na :
1. | diagnozowaniu środowiska ucznia; |
2. | rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia; |
3. | rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia; |
4. | wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami; |
5. | prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców; |
6. | podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie; |
7. | wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku; |
8. | wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci; |
9. | udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom; |
10. | wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; |
11. | umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli; |
12. | podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. |
§ 3.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1. | rodzicami uczniów; |
2. | poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”; |
3. | placówkami doskonalenia nauczycieli; |
4. | innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; |
5. | organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. |
§ 4.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
1. | rodziców ucznia; |
2. | ucznia; |
3. | dyrektora szkoły; |
4. | nauczyciela lub wychowawcy prowadzącego zajęcia z uczniem; |
5. | pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej; |
6. | poradni; |
7. | asystenta edukacji romskiej; |
8. | pracownika socjalnego; |
9. | asystenta rodziny; |
10. | kuratora sądowego. |
§ 5.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z:
1. | wybitnych uzdolnień; |
2. | zagrożenia niedostosowaniem społecznym; |
3. | specyficznych trudności w uczeniu się; |
4. | zaburzeń komunikacji językowej; |
5. | w przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji warsztatów i szkoleń; |
6. | sytuacji kryzysowych; |
7. | rozpoznanych niepowodzeń szkolnych; |
8. | zaniedbań środowiskowych; |
9. | trudności adaptacyjnych; |
10. | odmienności kulturowej. |
§ 6.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
1. | systemowych działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań uczniów, w tym uczniów wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień; |
2. | działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia; |
3. | zindywidualizowanej pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych; |
4. | zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; |
5. | porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli; |
6. | zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; |
7. | porad dla uczniów; |
8. | działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. |
§ 7.
W szkole obowiązuje system rozpoznawania indywidualnych możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów.
§ 8.1.
Zainteresowania uczniów oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, uczniem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych.
§ 8.2.
W przypadku stwierdzenia szczególnych uzdolnień, wychowawca klasy lub nauczyciel edukacji przedmiotowej składa wniosek do dyrektora szkoły o objęcie ucznia opieką.
§ 8.3.
W szkole organizuje się kółka zainteresowań zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów.
§ 8.4.
Dyrektor szkoły, po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach po śródrocznej klasyfikacji, udziela uczniowi zdolnemu zgody na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki.
§ 8.5.
Organizowane w szkole konkursy, olimpiady, turnieje stanowią formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Uczniowie awansujący do kolejnych etapów objęci są specjalna opieką nauczyciela.
§ 9.
Indywidualizacja pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
1. | dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych ucznia; |
2. | dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych ucznia; |
3. | przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia; |
4. | różnicowaniu stopnia trudności i form prac domowych. |
§ 10.1.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8..
§ 10.2.
Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.
§ 10.3.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzi się w grupach międzyoddziałowych i oddziałowych,
w wyjątkowych przypadkach międzyklasowych. Dyrektor szkoły wskazuje nauczyciela do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych spośród nauczycieli danej edukacji przedmiotowych.
§ 10.4.
O zakończeniu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych decyduje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
§ 10.5.
Nauczyciel zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest obowiązany prowadzić dokumentację w formie dziennika zajęć pozalekcyjnych oraz systematycznie dokonywać ewaluacji pracy własnej, a także badań przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów objętych tą formą pomocy.
§ 11.1.
Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby to:
1. | korekcyjno-kompensacyjne, organizowane dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; |
2. | warsztaty ortograficzne organizowane dla uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, prowadzone przez nauczycieli języka polskiego i pedagoga; |
3. | indywidualne zajęcia o charakterze terapeutycznym (rozmowy wspierające i profilaktyczne) organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i problemami emocjonalno-społecznymi, prowadzone przez pedagoga i psychologa; |
4. | zajęcia rozwijające uzdolnienia. |
§ 11.2.
Zajęcia specjalistyczne i korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
§ 12.
Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.
§ 13.
O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły, wychowawca oraz nauczyciel prowadzący zajęcia.
§ 14.1.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu organizuje się w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
§ 14.2.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia prowadzone są w grupach odpowiadających liczbie uczniów w oddziale.
§ 14.3.
Zajęcia, o których mowa w ust. 1 prowadzą doradca zawodowy lub nauczyciel, posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
§ 15.
W szkole zatrudniony jest pedagog.
§ 16.
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog oraz psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
§ 17.
W szkole co najmniej raz w roku prowadzone są warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych.
§ 18.1.
Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści w szkole rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
1. | Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści w szkole prowadzą w szczególności: | ||
a) | w szkole – obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów; | ||
– | trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I – III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, lub – szczególnych uzdolnień; | ||
b) | w gimnazjum i szkole podstawowej – doradztwo edukacyjno-zawodowe. | ||
2. | W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym: | ||
a) | wychowawcę klasy | ||
b) | dyrektora szkoły | ||
3. | Wychowawca klasy lub dyrektor informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem. | ||
4. | W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio wychowawca klasy lub dyrektor, planują i koordynują udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą udzielane. Uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | ||
5. | Wychowawca klasy lub dyrektor planując udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia. | ||
6. | O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia. | ||
a) | O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia. |
§ 19.
Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1. | Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia; |
2. | Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów; |
3. | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; |
4. | Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; |
5. | Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów; |
6. | Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; |
7. | Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; |
8. | Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
§ 20.1.
Uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły obejmuje się indywidualnym nauczaniem.
§ 20.2.
Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie
w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia oraz form pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
§ 20.3.
Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
§ 20.4.
Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym.
§ 20.5.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z ramowego planu nauczania danej klasy, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
§ 20.6.
Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
§ 20.7.
Na podstawie orzeczenia, dyrektor szkoły ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno -pedagogicznej.
§ 20.8.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania z uczniem wynosi:
1. | dla uczniów klas I -III SP – od 6 do 8 godzin; |
2. | dla uczniów klas IV -VI SP – od 8 do 12 godzin; |
3. | dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin; |
§ 20.9.
Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w ust. 8 realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.
§ 20.10.
Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu szkoły.
§ 21.
Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez występowanie o pomoc do Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 22.1.
Każdy rodzic (prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
§ 22.2.
Szkoła pomaga w zawieraniu ww. ubezpieczenia, przedstawiając Radzie Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela podejmuje Rada Rodziców.
§ 22.3.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy klasy, Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków finansowych szkoły.
§ 23.
Obowiązkiem wszystkich rodziców jest posiadanie ubezpieczenia od kosztów leczenia podczas wyjazdów zagranicznych. Wymóg ten dotyczy także nauczycieli.
§ 24.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz.1487).
Przyjęty do realizacji:
16 września 2013 r. Zespół Szkół Sportowych nr 58 w Warszawie