Szkoła Podstawowa Sportowa nr 272

im. Eugeniusza Lokajskiego w Warszawie

REGULAMIN ZDALNEGO NAUCZANIA

REGULAMIN ZDALNEGO NAUCZANIA 

(KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ) OBOWIĄZUJĄCY

W SZKOLE PODSTAWOWEJ SPORTOWEJ NR 272 

IM. EUGENIUSZA LOKAJSKIEGO W WARSZAWIE

 

 

                           I.          Zdalne nauczanie – informacje ogólne

  1. Kształcenie z wykorzystaniem metod i technik na odległość  oznacza wykorzystanie w procesie edukacji wszelkich dostępnych środków komunikacji, które nie wymagają osobistego kontaktu ucznia z nauczycielem, a także możliwość skorzystania z materiałów edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela.
  2. Zdalne nauczanie wprowadza się w szkole decyzją Ministra Edukacji Narodowej lub organu prowadzącego w sytuacji, w której dotychczas prowadzone zajęcia zostają zawieszone.
  3. O wprowadzeniu zdalnego nauczania Dyrektor szkoły informuje nauczycieli, rodziców, opiekunów oraz uczniów za pośrednictwem dziennika internetowego Librus, strony internetowej szkoły powołując się na odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie.
  4. Wychowawca obowiązany jest sprawdzić, czy wszyscy rodzice oraz uczniowie oddziału mają dostęp do dziennika internetowego (w klasach 1-8). W przypadku, kiedy takiego dostępu nie ma, wychowawca ma obowiązek poinformować rodzica o konieczności pobrania nowego hasła od administratora dziennika Librus.
  5. We współpracy z nauczycielami dyrektor ustala:

·        sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,

·        możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,

·        formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,

·        ilość przekazywanego materiału w danym dniu,

·        metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności, formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,

·        tryb konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.

 

                         II.          Zadania nauczyciela

  1. Organizuje pracę z uczniami, informując ich o możliwym trybie pracy (formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac itp., zasadach oceniania).
  2. Zakres przekazywanych treści i zadań do wykonania jest dostosowany do możliwości psychofizycznych i technicznych uczniów.
  3. Wiadomości i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
  4. Wychowawcy klas są zobowiązani do przeprowadzenia zajęć nt. bezpiecznej nauki w Internecie (w ramach kształcenia na odległość).
  5. Prowadzona korespondencja z uczniami stanowi część dokumentacji przebiegu nauczania.

 

                       III.          Prowadzenie zajęć

1.     Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to zajęcia, które mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:

·        dostępnych na stronach MEN, w tym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://epodreczniki.pl/,

·        materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji publicznej i radiofonii (np. vod.tvp.pl),

·        innych materiałów wskazanych przez nauczyciela (np. wydawnictwa i portale edukacyjne);

·        mogą być realizowane w inny sposób wskazany przez nauczyciela (po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły).

 

2.     Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:

·        materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;

·        zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl/;

·        dziennik elektroniczny;

·        komunikację poprzez pocztę elektroniczną;

·        media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;

·        lekcje on-line;

·        programy telewizji publicznej i audycje radiowe;

·        zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej szkoły (obligatoryjnie w przypadku, gdy materiały wysyłane przez wychowawcę/nauczyciela przedmiotu nie docierają poprzez komunikatory do wszystkich uczniów/rodziców);

  • podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, z których uczeń korzysta w szkole;

·        kontakt telefoniczny z nauczycielem;

·        wydrukowanie przez szkołę materiałów dla uczniów i wyłożenie ich we wskazanym miejscu do odbioru przez rodziców;

·        dostarczanie wydrukowanych materiałów do ucznia (np. tradycyjną pocztą);

·        inne sposoby wskazane przez dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielami i przy wsparciu organu prowadzącego.

3.     O wyborze sposobu prowadzenia zajęć w ramach nauczania zdalnego decyduje nauczyciel, uwzględniając specyfikę nauczanego przedmiotu, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz możliwości techniczne wszystkich uczestników tego procesu.

4.     Jeżeli uczniowie nie posiadają dostępu do odpowiedniego sprzętu komputerowego lub Internetu umożliwiającego płynne kształcenie na odległość w sieci może odbywać się ono w następujący sposób: (wychowawca, nauczyciele przesyłają drogą elektroniczną materiały do szkoły, następnie są drukowane i odbierane przez rodziców na terenie szkoły.

5.      Platformy edukacyjne, z których korzystają nauczyciele w czasie zdalnego nauczania, powinny zawierać treści gwarantujące realizację podstawy programowej.

6.     Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tematów na bieżąco zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć, stosując różnorodne formy pracy.

7.     Nauczyciele mogą dokonać modyfikacji w rozkładach materiału danego przedmiotu, tak, aby umożliwił on realizację podstawy programowej.

 

                      IV.          Ocenianie i klasyfikowanie

  1. Udostępniając uczniom zadania do pracy zdalnej, nauczyciel może zadecydować o ich ocenie (zgodnie z WSO) informując o tym wcześniej uczniów oraz rodziców. Oceny wpisujemy do dziennika elektronicznego obowiązkowo z komentarzem.
  2. Wystawiając ocenę śródroczną/roczną należy brać pod uwagę dotychczasową pracę ucznia na danej lekcji, jak również specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.
  3. Ocenę śródroczną/roczną zachowania wystawia wychowawca klasy. Opiera się on na zasadach ujętych w Statucie Szkoły, jak również na własnych obserwacjach zachowania ucznia. Także tutaj należy brać pod uwagę specyfikę sytuacji, w jakiej ocena jest wystawiana.

 

                        V.          Dokumentowanie realizacji zajęć

  1. Raz w tygodniu (poniedziałek) nauczyciel jest obowiązany przesyłać do dyrektora szkoły sprawozdanie z realizacji zdalnego nauczania za poprzedni tydzień .
  2. Korespondencja z uczniami oraz rodzicami (opiekunami) stanowi część dokumentacji procesu nauczania. Cała korespondencja winna być archiwizowana przez nauczyciela.

 

                      VI.          Kontrola uczestnictwa ucznia w zajęciach

  1. Każdy nauczyciel ma obowiązek kontrolowania, czy uczeń lub jego rodzic odczytuje wiadomości z wysłanymi zadaniami do pracy zdalnej (potwierdzenie obecności na zajęciach nauki zdalnej).
  2. Jeśli w ciągu tygodnia uczeń lub rodzic nie odczyta wiadomości, nauczyciel prowadzący zajęcia jest obowiązany do poinformowania o tym fakcie wychowawcę klasy.
  3. Wychowawca podejmuje próbę kontaktu z rodzicami ucznia, co odnotowuje w dzienniku Librus w zakładce „Kontakty z rodzicami” (Dziennik – widok dziennika – kontakty z rodzicami).
  4. O nieudanej próbie kontaktu z rodzicami wychowawca klasy informuje dyrektora lub wicedyrektora, który powiadamia o tym fakcie organ prowadzący.
  5. W przypadku, kiedy choroba ucznia uniemożliwia mu naukę, rodzice informują o tym fakcie wychowawcę klasy, a ten nauczycieli. Po skończonej chorobie uczeń uczestniczy w zajęciach i w miarę możliwości realizuje zaległy materiał.

Ochrona informacji i danych osobowych

1.     Pracownik zobowiązuje się do zabezpieczania dostępu do sprzętu służbowego, nośników danych oraz posiadanych danych i informacji (w tym także znajdujących się na nośnikach papierowych) przed osobami postronnymi, w tym wspólnie z nim zamieszkującymi, utratą lub zniszczeniem.

2.     Wykonywanie pracy w formie zdalnej nie zwalnia pracownika z obowiązku przestrzegania postanowień Polityki ochrony danych osobowych przyjętej u Pracodawcy wraz z dokumentami powiązanymi.

3.     W przypadku utraty dokumentów, danych lub naruszeniu ich poufności zastosowanie mają zapisy Procedury incydentów i naruszeń ochrony danych osobowych wdrożonej w Szkole.

 

Regulamin obowiązuje od dn. 25.03.2020 r.